IT-Helpdesk communiceert niet!

Iedereen kent het wel. Je bent druk bezig met het invoeren van belangrijke informatie in een Excelbestand en opeens wordt je beeldscherm zwart. In paniek bel je de IT-Helpdesk en vraagt of iemand je kan helpen. De Helpdesk luistert aandachtig en noteert wat het probleem is. Dagenlang hoor je hier niks over terwijl jij maar wacht op een reactie. Je kan niet verder zonder enige hulp. Hoe kan je dit verhelpen en hoe zorg je ervoor dat de communicatie soepeler verloopt tussen jou en de IT-Helpdesk? 

Joheco heeft 5 tips op een rijtje gezet om de communicatie tussen de IT-Helpdesk en de medewerkers te verbeteren:

  1. Communiceer transparant. Geef duidelijk aan waar je tegen aan loopt, en dat je niet verder kan met je werkzaamheden zonder de hulp van de Helpdesk. Vraag duidelijk wanneer je de terugkoppeling kan verwachten en wanneer de IT-Helpdesk langskomt om dit probleem op te lossen. Hierdoor weten jullie beide waar jullie aan toe zijn.

  2. Schrijf kleine problemen op. Kleine problemen waar je tegen aan loopt, en die niet ervoor zorgen dat je niet verder kan met je werk, kan je het beste opschrijven en in bundels naar de IT-Helpdesk sturen. Hierdoor sta je niet dagelijks bij de IT-Helpdesk op de stoep met kleine taken, en voorkom je de nodige irritatie. 

  3. Als de IT-Helpdesk bezig is met het oplossen van 'jouw kleine problemen', stel dan veel vragen en kijk goed wat deze persoon doet. Hierdoor zorg je ervoor dat je de volgende keer een aantal zaken zelf kan oplossen. Ook geef je bij de IT'er het gevoel dat je geinteresseerd bent. Dit kan de communicatie versoepelen. 

  4. Wees ervan bewust dat de werelden van beide partijen twee compleet verschillende werelden zijn. De manier van communiceren, werken en beredeneren is in zijn geheel verschillend. Wat voor de medewerker prioriteit heeft, is voor de IT-Helpdesk minder belangrijk. Wees daarvan bewust! 

  5. Mocht de communicatie tussen de medewerker en IT-Helpdesk niet verbeteren, neem dan contact op met je leidinggevende en vraag een gesprek aan, waarbij een onafhankelijk persoon het gesprek leidt. Hierdoor krijg je een frisse blik op het verhaal en hou je de focus op het 'probleem'. 

Deze tips verhelpen niet meteen je probleem, maar zorgen er wel voor dat beide partijen elkaar beter begrijpen en snappen waarom de ander op deze manier communiceert en reageert. Heb je na het uitvoeren van deze tips nog vragen, neem dan contact met ons op.

Mogen wij jouw feedback?


Joheco heeft veel aandacht voor de kwaliteit van de IT-helpdesk, door continue kwaliteitscontrole en training zorgen we ervoor dat onze toppers de juiste tooling, skills, communicatievaardigheden en ervaring hebben om goed te kunnen helpen. Dat zien we terug in de beoordelingen. Wij zijn echter ook mensen, daarom vragen we je medewerking om na behandeling van een ticket de enquête zo goed mogelijk in te vullen. Dat geeft ons een zo eerlijk mogelijk beeld. Alvast bedankt. 


Kunnen we je helpen?


Ben je op zoek naar een IT-helpdesk voor je organisatie? Wil je het IT-beheer en de ondersteuning van je medewerkers uitbesteden? Kom eens kijken bij Joheco. We leggen je graag uit hoe onze unieke processen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de gebruikerstevredenheid en kunnen bijdragen aan meer continuiteit voor je organisatie.

arrow_back Terug naar overzicht